سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلو بریونی (چیکن بریانی) *غذای هندی*

 

اللهم اشبع کل جائع

خداوندا، همه‌ی گرسنگان را سیر بفرما

----------

سلام

با یه غذای هندی چطورید؟ مؤدب

اگر با طعم تننننننند میونه ای ندارید، این غذای خوشمزه رو از دست دادید! :))


توضیح عکس: اگرچه این پلو نهایتاً برنج نسبتاً نرمی می‌شه، اما خداوکیلی غذای من این‌طور که توی عکس نشون می‌ده ش.ف.ت.هپوزخند نشده بود! وااااای دلم شکست دیگه بذارید به حساب کیفیت عکس و کج بودن زمین! چشمک شوخی

 

ضمناً هرگونه تشابه اسمی با بریونی اصفهان اتفاقی می‌باشد! چشمک

 

 

پیشاپیش عذر می‌خوام که طولانیه! هم توضیح زیاد داشت هم من بلد نیستم کم گویم و گزیده چون دُر..

 

مواد لازم: (برای 5-6 نفر)

**اندازه ها خیلی دقیق نیستن، ولی خب حدودش می‌شه همین، یه کم زیاد و کمشم طوری نمی‌شه**

برنج: 2 لیوان (اگر برنج دانه بلند استفاده می‌کنید می‌شه یه کم هم کمتر گذاشت، مثلاً لیوان‌هاتون سرخالی باشه)

ماست حتی‌الامکان ترش: 1 کیلو (ماست پرچرب و خامه‌ای و اینا نباشه، چون در اون صورت بعداً توی پخت بریده بریده می شه.. همون ماست معمولی بذارید)

پیاز: 1 عدد خیلی بزرگ یا دو تا متوسط

سیر: به میزان دلخواه (حداقل 2 حبه‌ی درشت)

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

مرغ: به میزان دلخواه

سیب زمینی: هرچی بیشتر بهتر! :))) (ینی اگه کمتر از 3-4 تا بذارید کم‌لطفی کردید! :دی)

و مهم‌تر از همه:

ادویه‌ی مخصوص پلو بریونی!

اصل این ادویه مال هند یا پاکستان‌ه، ولی خب بعضی از عطاری ها معادلش رو (تقریباً و نه دقیقاً(!) با همون ترکیبات) درست می‌کنن. اما من قویاً توصیه می‌کنم هندی یا پاکستانیشو تهیه کنید که کیفیتش خیلی بهتره، بعضی عطاری‌ها هم دارن. ما چند سری برامون از هند اوردن، اما بعد توی یه عطاری تو آریاشهر یه نمونه خوبشو (این مارک پاکستانی‌ه) پیدا کردم. ایشون می‌باشن:

داداشم که یه سفر کاری رفته بود پاکستان، می‌گفت خودشون می‌گن این مارک نشنال (ناسیونال) بهترین مارک ادویه‌شونه.

طرز تهیه:

پیازهارو نگینی خرد کرده و طلایی سرخ می‌کنیم.

سیرها رو یا خرد می کنیم یا له و ساتوری (من ساتوری می‌کنم که زیر دندون نیاد و فقط عطرش تو غذا پخش بشه)، و یه‌کم با پیازها تفت می‌دیم.

مرغ ها رو به قطعات متوسط درمیاریم و توی پیاز و سیر سرخ شده یه کم تفت می‌دیم (فقط در حدی که رنگ روش از خامی دربیاد).

بعد ماست و ادویه رو اضافه می‌کنیم و با پیاز و سیر و مرغمون هم می‌زنیم.

نکته:
* میزان ادویه دلخواهه، اما خب من برای این مقدار دو سه قاشق غذاخوری سرپر می ریزم! (خود هندیا که یه بسته‌شو خالی می‌کنن :پی).
** یکی از عطردهنده‌های اصلی این غذا «میخک» هستش، و توی این مارک ادویه هم هست اما کمه و اون عطر لازم رو نمی‌ده (اونایی که از هند برامون میوردن میخکشون کافی بود). درنتیجه اگه این مارک رو خریدید، خودتون یه‌کم میخک (ترجیحاً) آسیاب شده اضافه کنید.

نمک و یکی دو قاشق چای‌خوری زردچوبه هم اضافه ‌می‌کنیم.
من حدود یه قاشق چای خوری سرپر پودر فلفل سیاه پوزخند هم اضافه می‌کنم که عطرش و طعمش بهترتر بشه :)
البته توی این ادویه دونه‌های درسته‌ی فلفل سیاه هم هست، اما به نظر من کافی نیست! :))

این میزان ادویه و فلفلی که من می‌گم تننننننندش می‌کنه ها؛ شما می‌تونید کمتر بریزید اما خب زیادم کمش نکنید که اون‌وقت دیگه هندی نمی‌شه! قابل بخشش نیست :))

همه‌ی اینا رو که با هم مخلوط کنیم، به علاوه‌ی مقداری آب برای پخت، می‌شه این:

حتماً ظرفتون بزرگ باشه که توش جای خالی زیادی باقی بمونه برای سیب زمینی‌ها (البته این ظرف و این مقدار برا نفرات بیشتریه‌ها؛ ما اون روز مهمون داشتیم من اندازه هام بیشتر (تقریباً دوبرابر) اونی بود که این‌جا گفتم!)

سیب زمینی این غذا خیلی خوشمزه می‌شه (لااقل تو خونه‌ی ما خیلی طرفدار داره)، به همین خاطر می‌گم هرچی بیشتر بهتر!

سیب زمینی‌ها رو درشت درشت تیکه کنید (اگه کوچیک باشه هم بعداً توی دم کشیدن پلو له می‌شه و هم این‌که خب اصلاً تو دستور اصلی غذای هندی درشت می‌ذارن؛ مثل اینا:

این همه‌ی سیب زمینیام نیستا، چندین برابرشو قبلاً ریختم تو غذا! :))

خلاصه سیب زمینیا رو به مواد اضافه می‌کنیم، در ظرف رو می‌ذاریم و فرصت می‌دیم همه ی اینا با هم بپزن؛ بدین صورت (هنوز درشو نذاشتم خو :پی):

دیگه حواستون باشه که هرکدوم از قطعات (چه مرغ چه سیب زمینی) زودتر پختن درش بیارید بذارید تو ظرف دیگه، چون بعداً یه مرحله پخت دیگه هم دارن (این مواد باید لای برنج دم بکشه) و خلاصه اگه زیادی بپزن بعد له می‌شن.

خب..

برنجتون رو توی یه ظرف دیگه بپزید و آب‌کش کنید.

نکته‌ی خیلی مهم اینه که حتمااااااا باید برنج رو خییییییییییییییلی زنده بردارید که بعداً با مواد که دم می‌کشه له نشه!! چون موادمون رو هرچیم که آبش رو می‌ذاریم کم بشه، اما بازم حالت آبکی داره دیگه..

مثلاً خود من خییییییلی زنده برش داشتم، جون ِ ریحون به اندازه‌ی اون عکس هم له نشدا شوخی اما خو شاید بهتر بود زنده‌تر برش می‌داشتم..
ولی نه! به نظرم بهتره غذای هندی رو با برنج هندی پخت! ینی همین دانه بلندا، چه می‌دونم خاطره و اینا، که به این راحتیا له نمی‌شن!

من یه بار دیگه که با اونا پختم بهتر شد (اگرچه به هررررررحال این غذا برنجش یه‌کم نرم می‌شه)، اما این‌بار برنجم ایرانی بود، که خب هرچیم زنده برش داشتم یه‌کم زیادی نرم شد (دوس ندارم بگم شفته خب! :دی).

و این‌که..

موادتون که پخت، بذارید آبش کاملاً ورچیده بشه و مایعی که باقی می‌مونه به غلظت ماست برسه.

در آخر ته‌دیگشوخی بچینید، و برنج و مواد ماستی‌تون و مرغ و سیب زمینیا رو لایه لایه بچینید تا این شکلی بشه:

دیگه خلاصه بذارید دم بکشه و آخر سر هم روغن داغشو بدید و بعد خیییییییلی آروم طوری که برنج و سیب زمینیا له نشن همش بزنید تا پلوتون یکدست بشه.

من موقع هم‌زدن، اول تیکه‌های مرغش رو (که توی لایه‌های بالایی چیدم) درمی‌یارم می‌ذارم تو یه ظرف دیگه تا با هم‌زدن له و شل و پل نشن!

و...

بعدشم بکشیدش دیگه! :))

 

بفرمایید چیکن بریانی!



مطلب بعدی : شال2013 :))